Program wychowawczy
Miejskiego Przedszkola Samorządowego BOCIANI ZAKĄTEK w Zagórowie
Nasze hasło to: „Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech,
aby uczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza”
Wstęp
Zadania przedszkola:
1. Zbadanie oczekiwań rodziców w zakresie metod wychowawczych.
2. Poznanie i stosowanie metody skutecznego oddziaływania wychowawczego.
3. Systematycznie przeprowadzanie zajęć profilaktyczno-edukacyjnych uczących dzieci, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach oraz chroniących je przed niebezpieczeństwem.
4. Współdziałanie z instytucjami oraz specjalistami w celu otoczenia opieką i terapią dzieci dotkniętych przemocą.
5. Współdziałanie z rodzicami, wykorzystując skuteczne środki komunikacji interpersonalnej dla wspólnego rozwiązywania problemów.
6. Wspieranie działań wychowawczych rodziców, integrowanie oddziaływań wychowawczych własnych, rodziny i środowiska.
7. Prowadzenie dostosowanych do możliwości dzieci form kształtujących asertywność, poczucie własnej wartości, umiejętność słuchania innych i skuteczną komunikację międzyludzką.
8. Stosowanie systemu wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
9. Uczenie tolerancji i akceptacji inności.
10. Realizacja programów profilaktycznych we współpracy ze Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Słupcy:
- „Czyste powietrze wokół nas”
- „Mamo, Tato, co Wy na to?”
- „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”
Obowiązki nauczycieli:
1. Systematyczne poszerzanie zakresu swoich kompetencji wychowawczych.
2. Poznanie środowiska wychowawczego dziecka, w szczególności oczekiwania rodziców wobec przedszkola.
3. Tworzenie bezpiecznej dla dziecka atmosfery, warunkującej zdrowie fizyczne i psychiczne.
4. Kształtowanie powszechnie uznanych postaw, zgodnie z wartościami: dobra, prawdy, piękna, miłości, przyjaźni, odpowiedzialności, współdziałania, szacunku, zdrowia, postaw ekologicznych i patriotycznych.
5. Stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci.
6. Eliminowanie zachowań niepożądanych.
7. Ścisłe współdziałanie z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
8. Wzajemne wspieranie swoich działań w ramach współpracy koleżeńskiej.
9. Przekazywanie rodzicom informacji o stanie rozwoju dziecka według zaleceń ujętych w podstawie programowej.
Zadania do realizacji, założenia programu:
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka w grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
• samoobsługa i czynności higieniczne,
• zabawy samorzutne,
• zajęcia i zabawy zorganizowane,
• spożywanie posiłków,
• spacery, wycieczki, zabawy na powietrzu.
Cel główny
Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
Cele szczegółowe:
1. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych:
• poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia fizycznego i psychicznego,
• wdrażanie nawyków higienicznych, kulturalnych,
• usamodzielnianie dziecka,
• eliminowanie zachowań agresywnych,
• przestrzeganie kompromisu w zabawie,
• poznanie zasady savoir-vivre’u.
2. Kształtowanie umiejętności społecznych, zgodne funkcjonowanie w grupie:
• budowanie systemu wartości,
• wskazywanie dzieciom tego co dobre i złe,
• kształtowanie odporności emocjonalnej,
• rozpoznawanie uczuć, emocji,
• radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach,
• radzenie sobie ze stresem i porażkami,
• podejmowanie prób kontrolowania swojego zachowania,
• nabywanie nawyków poprawnego stosowania zwrotów grzecznościowych,
• przestrzeganie umów i zasad zawartych w kodeksie grupowym,
• kształtowanie poprawnych relacji z dziećmi i dorosłymi,
• stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej zgodnej zabawie,
• kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny.
3. Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć zorganizowanych:
• nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczyciela,
• współdziałanie z rówieśnikami,
• zgodne współdziałanie w zespole i podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji,
• rozumienie konieczności szanowania działalności innych (nie przeszkadzanie innym),
• uważanie słuchanie,
• szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce,
• uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zajęciach, rozmowach.
4. Kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowania przy stole:
• przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw,
• zachowanie prawidłowej postawy przy stole,
• prawidłowe posługiwanie się sztućcami,
• stosowanie zasady kulturalnego zachowania się przy stole i w trakcie spożywania posiłków,
• wdrażanie nawyku spożywania zdrowej żywności.
5. Przestrzeganie umów dotyczących zachowań poza budynkiem przedszkolnym:
- • przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
- • nie oddalanie się od grupy, nauczycieli i rodziców,
- • reagowanie na sygnał nauczyciela,
- • nauka bezpiecznych relacji w stosunku do nieznajomych osób,
- • unikanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu – zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń rekreacyjnych,
- • właściwe zachowanie podczas korzystania ze środków transportu.
Oczekiwane rezultaty:
1. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, dziecko:
• przejawia samodzielność w czynnościach samoobsługowych,
• zna zasady dbałości o zdrowie i przestrzega ich,
• stara się być samodzielne,
• rozpoznaje przybory i przedmioty służące do wykonywania czynności higienicznych,
• wykonuje prawidłowo podstawowe czynności higieniczne.
2. Kształtowanie umiejętności społecznych, zgodne funkcjonowanie w grupie, dziecko:
• organizuje sobie zabawę,
• ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić,
• przestrzega reguł i umów grupowych,
• orientuje się w tym co dobre i złe,
• współdziała w zabawie,
• dba o porządek,
• umie określić jakie zachowania są pozytywne, a które nie,
• szanuje wytwory i pracę innych,
• rozumie, że inni mają takie same potrzeby jak ono (uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek),
• właściwie rozwiązuje konflikty – jest zdolne do kompromisów,
• swobodnie porozumiewa się z rówieśnikami i osobami dorosłymi,
• uzasadnia swoje postępowanie,
• nazywa swoje emocje.
3. Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć zorganizowanych, dziecko:
• uważnie słucha, co ktoś do niego mówi,
• respektuje polecenia nauczyciela,
• współdziała z rówieśnikami,
• skupia uwagę na wykonywanej czynności,
• sygnalizuje chęć wypowiadania się.
4. Kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowania przy stole, dziecko:
• zachowuje prawidłową postawę podczas spożywania posiłku,
• prawidłowo posługuje się sztućcami,
• stosuje zasadę kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków,
• rozumie konieczność jedzenia potraw niezbędnych dla prawidłowego rozwoju i zdrowia.
5. Przestrzeganie umów dotyczących zachowań poza budynkiem przedszkolnym, dziecko:
• stosuje zasady ruchu drogowego, nie oddala się od grupy, nauczyciela
• reaguje na sygnał nauczyciela,
• bawi się bezpiecznie w ogrodzie przedszkolnym,
• rozumie zasady sportowej rywalizacji.
Wzmocnienia
Zasady budowania systemu motywacji:
• nagrody należy dobrać do zainteresowań i upodobań dziecka,
• łączyć nagrody konkretne ze społecznymi,
• stosować nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,
• przechodzić od nagrodzenia ciągłego do sporadycznego,
• unikać nadmiaru nagród,
• skonsultować nagrody z rodzicami – przeprowadzić ankietę,
• nagroda nie może być zbyt dostępna, stosowana w domu lub w innych sytuacjach,
• nagradzać również próby wykonania czynności, wysiłek, a nie tylko efekt,
• nagroda powinna być różnorodna, weryfikowana,
• w miarę potrzeby należy stworzyć indywidualny system motywacji dla trudnego dziecka,
• zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień.
Warunki dokonania wyboru potencjalnych wzmocnień:
• należy wziąć pod uwagę wiek dziecka, rozpoznać jego zainteresowania,
• należy dokładnie określić zachowania, które chce się wzmacniać (zmienić),
• należy jasno ustalić i wypisać potencjalne wzmocnienia,
• uwzględnić we wzmocnieniach różnego rodzaju nowości,
• wykorzystać wzmocnienia naturalne.
Jak pomagać dziecku w sytuacjach trudnych:
• ograniczać zbędne wypowiedzi,
• kierować polecenia do grupy, a gdy jednostka nie reaguje – do niej kierować jednakowe polecenie,
• wydawać krótkie polecenia, długie dzielić na etapy,
• nie krzyczeć,
• stosować podpowiedzi werbalne.
Zasady wdrażania grupowego systemu motywacji
W każdej grupie powinna się znajdować tablica ilustrująca zasady prowadzenia grupowego systemu motywacji:
Grupowy system motywacji stosowany jest w okresie tygodniowym. Głównym celem jest zdobycie nagrody tygodnia. Warunkiem otrzymania nagrody tygodnia jest zdobycie np. serduszka ( w zależności od pomysłu nauczyciela) w każdym kolejnym dniu od poniedziałku do piątku. Symbolem zdobycia nagrody tygodnia jest znak uśmiechniętej buźki.
Przykładowe wzmocnienia stosowane w systemie motywacji
1. Nagrody społeczne:
• pochwała bezpośrednia (indywidualna),
• pochwała pośrednia (przed grupą),
• pochwała przed rodzicem,
• pochwała przed dyrektorem.
2. Nagrody rzeczowe:
• duże serduszka w systemie nagród dnia,
• uśmiechnięta buźka w systemie nagrody tygodnia– naklejka na ubraniu,
• zabawa ulubioną zabawką,
• nagroda tygodnia – np. opiekowanie się w domu przez weekend maskotką grupy lub inna nagroda wybrana przez grupę
Stosowane w przedszkolu konsekwencje za nieprzestrzeganie ustalonych norm zachowań
• kara naturalna – zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie (przeproszenie, naprawienie),
• ustne pouczenie nauczyciela,
• odmówienie dziecku nagrody,
• „krzesełko do myślenia” – chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania.
Kodeks przedszkolaka
1. Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
2. Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy.
3. Szanuję cudzą własność.
4. Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuje od innych.
5. Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
6. Bawię się, aby nie powodować zagrożenia i przykrości.
7. Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom.
8. Próbuje samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z zasadami obowiązującymi w przedszkolu.
9. Stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam.
10. Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się wszystkiego, co będzie mi potrzebne w szkole.
Program wychowawczy musi podlegać ewaluacji, która pozwoli podjąć, czy ma być on dalej realizowany w takiej formie, w jakiej jest dopuszczony do użytku, czy należy go zmodyfikować.
Ewaluacja programu
Program zostanie poddany ewaluacji w cyklu półrocznym. Sposoby ewaluacji:
1. Ankieta dla rodziców,
2. Arkusz obserwacji dziecka,
3. Arkusz analizy sytuacji wychowawczej w grupie,
4. Ankieta dla nauczycieli dotycząca realizacji programu wychowawczego w przedszkolu,
5. Inne dokumenty dyrektora wynikające z nadzoru pedagogicznego dotyczące programu wychowawczego
Wnioski z realizacji programu określi dyrektor w raporcie z prowadzonego nadzoru pedagogicznego, w terminie do końca danego roku szkolnego. Wyniki i wnioski z realizacji programu zostaną uwzględnione w planowaniu działań wychowawczych w następnym roku szkolnym.
Program wychowawczy Miejskiego Przedszkola Samorządowego w Zagórowie został zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną Uchwałą Nr IV/2010 z dnia 15.09.2010r.