Od rytmiki do tańca
Zajęcia rytmiki w przedszkolu
Każde dziecko nosi w sobie muzykę.
Jeżeli pomożemy dziecku rozwinąć tą muzykę – uczynimy je istotą nie tylko
lepszą i szlachetniejszą, lecz także bardziej szczęśliwą.
Metoda rytmiki Emila Jaques Dalcroze'a opierająca się na ruchu ściśle powiązanym z muzyką – jest szczególnie doskonałą metodą umuzykalniania i wychowania dzieci, gdyż wychodzi naprzeciw potrzebom rozwoju psycho-fizycznego dziecka i daje mu możliwość uzewnętrzniania własnych przeżyć muzycznych oraz zaspokaja tak żywą w dziecku potrzebę poruszania się.
Wiele różnorodnych ćwiczeń i zabaw realizowanych całym ciałem podczas zajęć rytmiki prowadzi do maksymalnego wniknięcia w strukturę i wyraz muzyki – istotnie wpływa na rozwój muzykalności dziecka, a jednocześnie aktywizuje i rozwija sprawność ruchową, ćwiczy i rozwija umiejętność koncentracji i równoczesnej obserwacji kilku zjawisk, rozwija spostrzegawczość, pamięć, wyobraźnię, wpływa na właściwe interakcje społeczne.
Rytmika to metoda o szeroko i nowocześnie rozumianych założeniach wychowawczych – kształcąca człowieka inteligentnego, samodzielnego, aktywnego, zdrowego fizycznie, wrażliwego i rozumiejącego sztukę, przyszłego jej odbiorcę, a niekiedy twórcę i wykonawcę.
Zajęcia rytmiki ściśle współdziałają z kształcącymi i wychowawczymi zadaniami przedszkola.
Nauczyciel rytmiki
Kinga Majewska